گفتگو با نوجوان صاحب رتبه نخست مسابقات صحیفه سجادیه | حس خوبی از جنس آرامش
  • کد مطالب: ۱۷۴۲۶۷
  • /
  • ۰۸ مرداد‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۹

گفتگو با نوجوان صاحب رتبه نخست مسابقات صحیفه سجادیه | حس خوبی از جنس آرامش

کتاب ارزشمند «صحیفه‌ی سجادیّه» مجموعه‌ای از دعاها و نیایش‌های حضرت‌زین‌العابدین(ع) است که بسیاری از علوم اسلامی و عرفانی، و قوانین و احکام دینی و اخلاقی را در خود دارد و به «خواهر قرآن» معروف است.

کتاب ارزشمند «صحیفه‌ی سجادیه» مجموعه‌ای از دعاها و نیایش‌های حضرت‌زین‌العابدین(ع) است که بسیاری از علوم اسلامی و عرفانی، و قوانین و احکام دینی و اخلاقی را در خود دارد و به «خواهر قرآن» معروف است.

در این کتاب، امام‌سجاد (ع) در حقیقت با دعا‌های خویش روش‌هایی برای نیکو زیستن را به ما می‌آموزد. حنانه کریم‌نژاد ۱۳ سال دارد و دانش‌آموز پایه‌ی هفتم مدرسه‌ی شهیدبصیر۲ است.

او از ۱۰ سالگی کم‌کم با «صحیفه‌ی سجادیه» آشنا شده و اکنون با سنجش آموخته‌های خود از این کتاب ارزشمند، توانسته است رتبه‌ی نخست مسابقات «صحیفه‌ی سجادیه» را کسب کند. گفت‌وگویی با حنانه داشتیم که می‌خوانید.

 

از کجا با «صحیفه‌ی سجادیه» آشنا شدی؟

به ‌وسیله رسانه و مدرسه به‌ویژه وقتی در تلویزیون دعایی از «صحیفه‌ی سجادیه» پخش می‌شد یا زمانی که با خانواده به مراسم عزاداری می‌رفتیم. آنجا از ائمه و امام‌سجاد(ع) صحبت می‌شد و با این کتاب ارزشمند آشنا و به مطالعه آن علاقه‌مند شدم.

از آنجا که این کتاب پندهای فراوانی در خود دارد و با خواندن آن می‌توانیم به دانسته‌هایمان درباره‌ی مسائل مختلف مذهبی، اجتماعی و اخلاقی بیفزاییم، به مطالعه و بازبینی مطالب ادامه دادم.

 

درباره‌ی محرم، امام‌حسین(ع) و امام‌سجاد(ع) چه می‌دانی؟

ماه محرم ماه غم و اندوه، ماه شهادت امام‌حسین (ع)، امام سوم شیعیان و فرزند دوم امام‌علی (ع)، و شهادت و اسارت اهل‌بیت (ع) و یاران ایشان است. این امام مهربان حدود ۱۱ سال امامت شیعیان را برعهده داشت.

بسیار دوست دارم مانند امام‌حسین(ع) فردی باایمان، باگذشت و بخشنده باشم و بتوانم با مظلومان مهربانی کنم. امام‌سجاد(ع) نیز امام چهارم شیعیان و فرزند امام‌حسین(ع) و بازمانده‌ی گران‌قدر واقعه عاشوراست.

زین‌العابدین، سجاد، علوی و ... از القاب این امام بزرگوار است و به دلیل سجده‌های طولانی، سجاد لقب گرفته‌ است.

پس از امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) با صحبت‌های خود در کاخ یزید به همراه حضرت زینب(س) توانست کارهای زشت یزید را افشا و او را رسوا کند و از همین طریق دین اسلام را گسترش دهد.

 

رابطه‌ات با قرآن و ائمه(ع) چگونه است؟

با قرآن ارتباط خوبی دارم و تلاش می‌کنم در حد توانم کلام خدا را تلاوت کنم. به همین ترتیب، توانسته‌ام جزء ۳۰ را حفظ کنم. گاهی معنی آیات را هم می‌خوانم. وقتی قرآن می‌خوانم و از ائمه(ع) طلب کمک می‌کنم، حس خوبی از جنس آرامش دارم.

زمانی که «صحیفه‌ی سجادیه» را مطالعه می‌کردم نیز باور داشتم به دانشم افزوده می‌شود و بزرگ‌تر می‌شوم و از سخنان امامانم مطالب بسیاری یاد می‌گیرم. به این وسیله، حس آرامش و قوی بودن داشتم.

احساس می‌کنم با خدا که هستم، او هم مرا تنها نمی‌گذارد و در مشکلات دستم را می‌گیرد و راه را برایم هموار می‌کند. هرگاه برای انجام دادن کاری اضطراب زیادی دارم، بیشتر قرآن می‌خوانم زیرا سبب می‌شود اضطرابم کمتر شود و با آرامش و امید کارم را انجام دهم.

در مجموع، قرآن که می‌خوانیم ارتباطمان با خدا نزدیک‌تر می‌شود. به ‌نظرم، همین نزدیک شدن به خدا وسیله‌ی رسیدن به موفقیت و تندرستی است‌.

 

از اهداف و دوست‌داشتنی‌هایت بگو.

از رشته‌های هنری، به نقاشی و طراحی علاقه‌ی زیادی دارم و تلاش می‌کنم در این زمینه توانایی‌هایم را بیشتر کنم.

خانواده‌ام برای شکوفایی استعدادهایم مرا حمایت می‌کنند و مشوقم در رشته‌ی «صحیفه‌ی ‌سجادیه» نیز خانم فلاحتی، معاون پرورشی مدرسه، بوده است که از همه‌ی آن‌ها سپاسگزارم.

البته دلیل موفقیت در مسیری که در آن گام گذاشته‌ام را توکل به خدا، برنامه‌ریزی مناسب، توجه به تدریس معلم و تمرین و تکرار نیز می‌دانم.

به دوستانم پیشنهاد می‌کنم کتاب «صحیفه‌ی سجادیه» را مطالعه کنند زیرا درس‌های بسیاری به ما می‌دهد. هم‌چنین به کاری که دوست دارند بپردازند تا به موفقیت دست یابند و در این راه، خدا و ائمه‌اطهار(ع) را نیز فراموش نکنند.

من هم دوست دارم در آینده نقاشی ماهر و همین‌طور استاد دانشگاه شوم و آن‌قدر خوب درس بخوانم که در آینده به هدف بزرگم دست یابم.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.